Het Nederland van de toekomst is een open online platform

De perfecte mix is die waarin kunstenaars en experts samenwerken

The great realisation, het filmpje van dichter TomFoolery, waarin hij een slaapverhaaltje voorleest aan zijn zoontje is op internet meer dan 27 miljoen keer bekeken. In het filmpje is het 10 jaar na het coronavirus en Tom verhaalt over de lockdown die ervoor zorgde dat alles veranderde in de wereld. Hoe mensen zich realiseerden dat ze sociale dieren zijn en alles samen moeten doen, in harmonie met de natuur. Op de vraag van het jongetje waarom ‘the great realisation’ pas na het virus kwam, antwoordt Tom: ‘sometimes you’ve got to get sick, my boy, before you start feeling better.’

We hebben nu, meer dan ooit, een startup mindset nodig om antwoorden te vinden op klimaatverandering, nieuwe virussen, hoe het verder moet met Nederland. We moeten experimenteren, creativiteit inzetten en innoveren. Dit gaat vooral online plaatsvinden en vraagt om creativiteit, expertise en vertrouwen. Het tijdperk van het halve informeren door de overheid is bij deze verleden tijd. Soms is het nodig data te verzamelen, bijvoorbeeld voor een app die bijdraagt aan de gezondheidszorg. Maar de burger moet de macht terugkrijgen over zijn eigen data. Innovaties als Solid (Single responsibility, Open-closed, Liskov substitution, Interface segregation and Dependency inversion) moeten hiervoor verder worden onderzocht.

Horizontaal communiceren

Ook bedrijven moeten een nieuwe taal leren spreken. Social media waren oorspronkelijk bedoeld voor individuen om verbinding te zoeken. Als bedrijf zul je horizontaal en persoonlijk moeten communiceren. Stoppen je  online marketing strategie over te laten aan een stagiair. Neem experts in dienst en creatievelingen. Zij zijn als geen ander in staat out of the box te denken. De perfecte mix is die waarin kunstenaars en experts samenwerken. Je nieuwe product is kwalitatief goed. Maar je gaat het pas verkopen als je het juiste verhaal erbij hebt. Dat is waarvoor je creativiteit nodig hebt.

Elke crisis heeft zijn verhalen. De mooiste komen uit de kunst en cultuur hoek. Zoals de Italianen die muziek maken op hun balkons. Het indrukwekkende verhaal van schrijver Arnon Grunberg. Online concerten, maar ook het verhaal van TomFoolery. Kinderen hebben een steeds kortere concentratieboog. We kunnen ze nog het beste bereiken met kunstactiviteiten en muziek. Gerenommeerde wetenschappers zoals Prof. Dr. Erik Scherder hebben de positieve effecten van muziek op ons brein aangetoond. Kunst als vehikel voor communicatieve doeleinden en voor onze gezondheid: vier miljard naar KLM en 300 miljoen naar de cultuursector, is meer dan een beetje scheef.

Cultuur is a way of life

Ik wil pleiten voor vakbonden van muzikanten en kunstenaars. Die initiatieven als Patreon lokaal ontwikkelen, zodat wij rechtstreeks aan artiesten en kunstenaars betalen voor persoonlijke content die we ontvangen. Cultuur is geen linkse hobby maar ‘a way of life’. De overheid kan de infrastructuur verbeteren door te investeren in apps die het live spelen online mogelijk maken. Door het inzetten van kunstenaars bij de communicatie met de burgers creëren we meer vertrouwen en hiermee de mogelijkheid voor een echte dialoog met de burger.

Het Nederland van de toekomst is een open platform waarin we elkaar blindelings vertrouwen. We benaderen alles op een persoonlijke niveau dus horizontaal. Samen werken we aan concepten die we met elkaar delen voor verder ontwikkeling, waaruit producten komen die worden hergebruikt en verbeterd. We hebben liefde en respect voor de natuur, respecteren elkaars privacy en discrimineren niet.

Isaac Bullock, Artist en creative Strategist